R/C Skalaflyg
Uppåt Bilder från bygget Bilder 2014-12-03 Färdigt flygplan

horizontal rule

 

Jag har påbörjat mitt nya byggprojekt, S 29C Flygande Tunnan.

Under första hälften av 1960 arbetade jag i flygverkstan (avd 6) på F 21, där jag bl.a gjorde service- och underhållsarbeten på S 29C Flygande Tunnan.
Flygplanet på bilderna nedan har jag säkert jobbat med.

Detta projekt ger nostalgiska vibbar. Jag minns exakt hur flygplanet var uppbyggt, landställ, klaffar, roder, styrservon, motor mm.

Underhåll av flygplan ställer särskilt stora krav på noggrannhet, inget ackordsarbete här inte.

Du kommer att kunna följs mitt bygge då jag efterhand lägger ut nya bilder.

Bill Sandberg

Flygplanet nedan står modell för mitt bygge. Finns på Flygmuseet F21 i Luleå.


SAAB 29 Tunnan, även kallad "Flygande Tunnan" var ett enmotorigt svenskt stridsflygplan som utvecklades av SAAB för det svenska flygvapnet.
Flygplanet var i aktiv tjänst mellan åren 1951 och 1972.

Historik
Den första prototypen till SAAB 29 flög 1 september 1948. Det första serieflygplanen levererades till flygvapnet 1951.
Spaningsversionen S 29 C som fanns vid F 21, tillverkades i 76 exemplar mellan 1954 och 1956.
Av flygvapnet 661 Tunnor avskrevs 242 på grund av haverier där sammanlagt 99 piloter omkom.
Den höga olycksfrekvensen i början av den operativa tjänsten berodde på bristande kunskap om pilvingens egenskaper i kombination med att det inte fanns någon tvåsitsig skolversion för inskolning av piloterna.

Världsrekord
Den 6 maj 1954 satte kapten Anders Westerlund världsrekord med en S 29C med en medelhastighet på 977 km/h på en 500 km lång bana, med Tiden var 30 minuter och 42 sekunder.
Därmed distanserades det tidigare amerikanska rekordet med 27 km/h. Sverige fick behålla rekordet i ett år innan det slogs av en amerikansk F-86H Sabre.

Den 3 mars 1955 var det dags igen. Två S 29C från Södermanlands flygflottilj (F11) slog det gällande världsrekordet över 1000 km sluten bana, med en medelfart på 900,6 km/m.
Det gamla rekordet löd på 822 km/m och sattes 1950 av den brittiske testpiloten James Cooksey med en Gloster Meteor.

DATA                    SAAB S 29C                           Min Modell                            

Spännvidd 11,00 m    1600 mm
Längd 10,227 m     1490 mm
Höjd  3,75 m   545 mm
Vingyta 24,00 m2 51 dm2
Vingbelastning 333 kg/m2 ca 100 gram/m2
Tomvikt  4 700 kg
Max startvikt  8 000 kg ca 5,0 kg
Max hastighet 1 035 km/h
Dragkraft 2 270 kp ca 3,6 kp
Motor   De Haviland DGT3, RM2 Elfläkt 90 mm