R/C Skalaflyg
Uppåt DH 100 Vampire

horizontal rule

 

                                 Fokker DR1 Dreidecker

 

                                         

Historik

Det är nästan exakt 90 år sedan den första Fokker DR1 kom ut i operativ tjänst.
Anthony Herman Gerald Fokker fick en order på 320 flygplan de 14 juli 1917 och det första planet levererades personligen av Anthony Fokker till "Röde Baronen" i augusti 1917.
Fokker DR1 (Dr står för Dreidecker  eller 3 vingar) blev ett av de mest berömda flygplanen under 
1:a världskriget, troligen beroende på att DR1:an associerades med  Manfred von Rictofen, vanligen känd under namnet "Röde Baronen", som 
Fokker DR1 var ett kompakt flygplan,  5,77 m långt, 2,95 m högt , vingbredd på 7,19 m. Tomvikten var 405 kg och max startvikt 587 kg.
Flygkroppen var tillverkad av stålrör och var klädd med duk, och hade öppen sittbrunn med plats för en person.
Vingarna var av trä och var liksom kroppen klädda med duk
Skevroder fanns bara på övervingen..
Motorn var en roterande 9-cylindrig stjärnmotor (Oberulser Ur II eller LeRohne): Effekten var 110 hk (80kW)
Max hastighet var 185 km/h och max flyghöjd 14 000 fot. 

Flygplanet var beväpnat med två automatkanoner framför piloten. Kanonerna var synkroniserade med motorn så att man kunde skjuta genom propellerfältet, vilket avsevärt ökade precisionen.

Fokker DR1 var ett litet flygplan jämfört med andra flygplan under Första Världskriget, och det var inte heller det snabbaste flygplanet. När Fokker DR1 kom ut i operativ tjänst, trodde fienden att det var ett aprilskämt, till dess att erfarna piloter som Werner Voss visade vad det gick för i strid. 
Vid flygning med en prototyp sköt Werner Voss ner 10 Brittiska flygplan på 6 dagar i luftstrid i september 1917.

Totalt byggdes Endast 320 Fokker DR1 under 1:a Världskriget, men flygplanens medellivslängd i operativ tjänst var bara 6 månader.
I dag finns inga flygplan kvar, endast repliker byggda av entusiaster finns runt om i världen. 
I  Sverige pågår för närvarande ett Replica bygge, som genomförs av den i dylika sammanhang välkända Micael Carlsson.

Operativa egenskaper

Fokker DR1 var ett succéartat flygplan  under Första Världskriget. Det var känt som en av de bästa "Dogfighters "under kriget.
Fokker DR1 var dock hemskt flygplan i händerna på en oerfaren pilot, med med en erfaren pilot var det nästan omöjligt att stoppa. Den pilot som gjorde Fokker DR1 så succéfullt, var Manfred Albrecht von Ricthofen,  mera känd som "Röde Baronen" med 80 dokumenterade segrar, vilket gjorde honom till den mest succéfulla piloten under 1:a Världskriget.
Röde Baronen var även ledare för Flygsquadronen Jasta II, en squadron som under 1:a Världskriget sköt ner mer än 300 Allierade flygplan. 
Röde Baronen dödades i sin Fokker DR1 antingen av an oerfaren pilot i strid på låg höjd, eller av ett pistolskott i hjärtat av Canadensisk pilot , eller av maskingevärseld från Australiska marktrupper. Vilket är det ingen som vet.
Röde Baronen ansåg att Fokker DR1 klättrar som en apa och manövrerar som djävulen. 
Röde Baronen belönades med "Blue Max" , vilket är den vanligaste namnet för Preussens högsta militära utmärkelse.
Många anser i dag att Röde Baronen gjorde Fokker DR1 mer berömt än det förtjänade.

Succé eller ?

Fokker DR1 var en succé artat flygplan därför att det var litet, med tre vingar och en tilläggsvinge på landstället. Med sin ringa storlek, låga vikt och tre vingar, kunde det stiga snabbt  och lätt stiga ifrån nästan alla motståndare.
Fokker DR1 kunde svänga mycket snabbt, flygplanet hade mycket god manöverbarhet. Sikten uppåt var mycket god. Flygplanet saknade wirestagning av vingarna, vilket var en svag punkt på många flygplan under 1:a Världskriget. En stagwire kunde lätt bli avskjuten under en luftstrid med åtföljande haveri. All dessa karakteristiska egenskaper gjorde Fokker DR1 till en dödlig opponent i en mot en luftstrid.
Fokker DR1 var dock inte ett helt problemfritt flygplan, en anledning till att en total succé uteblev, var en vek vingkonstruktion, vilket ledde till temporär markställning i slutet av oktober 1917.
Ett flertal piloter omkom på grund av vingproblem. Med tiden åtgärdades dock vingens struktursvagheter, men Fokker DR1 hade då redan blivit ersatt av den nyare och snabbare Fokker D VII:

 

 

Data Fokker DR1 Dreidecker Fokker DR1 Dreidecker,  Modell
Skala 1:1 1:4
Byggsats Orginalflygplan i trä och duk Glenn Torrance USA, Träbyggsats
Spännvidd 7,19 meter 1798 mm
Längd 5,77 meter 1443 mm
Höjd 2,95 meter 738 mm
Vingyta 18,66 m2 116,6 dm2
Tomvikt 405 kg ca 8 kg
Max startvikt 587 kg ca 8 kg
Vingbelastning 31,46 kg/ m2 69 gram/dm2
Motor Oberulser Ur II, 110 hk OS FT- 160, Boxer,  2 hk
Propeller 2642 mm (Trä) Mentz 20 x 6
Beväpning 2 st 7,92 mm Spandau LMG08/15 2 st William Brothers Spandau LMG08/15
Max hastighet 100 kt / 185 km/h 92,5 km/h
Max höjd 23 000 Ft Ej aktuellt
Servon Manuell styrning Futaba Digitalservon 7 st
Mottagare Ej aktuellt Futaba PCM R149DP-9 kanal
Glödning Ej aktuellt  

 

Bygget av Fokker DR1 Dreidecker pågår sedan januari 2008.

Om Du vill följa bygget är det bara att klicka på länkarna här nedan.

j 2007-12-05      
Byggsats av Fokker DR1 Dreidecker är levererad från Glenn Torrance Models i North Carolina USA.

j 2008-01-12  
Byggsatsen av Fokker DR1 har anlänt från USA, se bilder så här skall en 
byggsats se ut ! Ingen massproduktion från Kina 

j 2008-02-01     
Bilder på bygget av mittenvingen. Mycket bra passform, men litet knöligt att 
fästa plankningen av framkanten, utan att plywooden skadas eller går av.

j 2008-03-01     
Bilder från bygget av undervingen Samma fina precision som mittenvingen
Jag lyckades hålla plywooden hel på vingframkanten.

j 2008-05-01     
Bilder från bygget av övervingen. Notera den skalariktiga infästningen av skevrodren.

j 2008-08-01   
Bilder från bygget av landställ med subvinge. Imponerande skalariktigt, 
se bara på fjädringen av landstället.       
Det var en hel del arbete med denna till synes lilla detalj.

j 2008-10-20    
Kroppen är påbörjad. Konventionell uppbyggnad med fyrkantlister i bok 
som kapas till rätt längd och vinkel för hoplimning.. 


j 2008-12-29    
Stabbe  och sidrodret är klara. Stabben och höjdrodret är en mycket lätt konstruktion, väger inte många gram.

j 2009-01-01    
Provmontering för kontroll passform för vingar med parasoll och stöttor, stabbe och sidroder. Resultatet ser bra ut, anfallsvinklar och övrigt ser bra ut.

j 2009-01-06    
Cockpitdetaljer  cockpitgolv, styrspak med reglageplint, sidroderpedaler och ammunitionsboxar. Fina skaladetaljer eller hur. Titta!

j 2009-01-11
Motorn till Fokkern är nu inköpt. Valet föll på OS Gemini 160 Boxer  motor som 
Glenn Torrance använde i sin orginal modell. Det blir enklare så, då ritningarna stämmer bättre, inte så mycket ändringar krävs. 

 j 2009- 11-12
Nya bilder från ett bygge i fortskridande

 j 2011-01-25
Nya bilder på Fokkern, nu klar för klädsel, målning och märkning

 j 2011-11-18
Nya bilder på Fokkern, beklädnadsarbetet påbörjat

j 2013-02-20
Nya bilder på Fokkern, målning och märkning skall påbörjas

j 2014-01-16
Nya bilder, målning och märkning är nu klart


Understruken text är en länk till bilderna

Mer information kommer i takt med att bygget fortskrider.