R/C Skalaflyg
Uppåt

horizontal rule

 

HUSKY A-1B

Historik

Husky är baserat på den världsberömda Super Cub, men är en helt ny design utvecklad 1986 och fullt certifierad 1987.
Husky konstruerades för att göra alla dessa saker som Cub Piloterna brukade säga, "Jag önskar att den kunde göra detta" !!! - Med andra ord en utveckling av världens favoritflygplan.
Fler än 650 Husky har hittills tillverkats, och de är i bruk över hela världen.

Husky är fullcertifierad enligt FAA´s specifikation och är i operativ drift förutom i Canada, i Australien, Syd Afrika, en majoritet av Europeiska länder samt några länder i Syd Amerika.

Husky används bl.a som spaningsplattform av lagens väktare, kraft - och gasföretag, naturvårdsmyndigheter för miljöövervaknings och många andra.

Husky har även visat sig vara mycket effektiv för bogsering av segelflygplan, och används även för bogsering av reklamband, bortsett från att användas bara som ett kul flygplan för enbart glädjen att flyga.

Min modell

Jag blev intresserad av flygplanet, då jag såg det för första gången på en flygdag på flygfältet
i Piteå Långnäs.
Jag fotade flygplanet från alla vinklar för att ha en bra dokumentation för kommande bygge.


Här nedan kan Du se bilder av modellen och jämföra data för orginalflygplanet och modellen.

Håll till godo!

Bill S.
            

 

Data Christen Husky A1-B Christen Husky A1-B, Modell
Skala 1:1 1:4
Byggsats Orginalflygplan Lösvirke, Egen ritning
Spännvidd 10,82 meter 2705 mm
Längd 6,9 meter 1725 mm
Vingyta 17 m2 106 dm2
Tomvikt 540 kg 13 kg
Max startvikt 908 kg 13 kg
Vingbelastning Min 31,76 kg/m2; Max 53,4 kg/m2 133 gr/dm2
Motor Lycoming O-360-A1, 180 hk OS FT 300 Gemini 48,6 cc, 4 hk
Propeller Constant Speed  75 1/2 " Mentz 20" x 8"
Maxfart 126 kts; 230 km/h 63 kts; 115 km/h
Marchfart 113 kts; 208 km/h km/h 57 kts; 104 km/h
Landningsfart (Klaff ner) 50 kts; 93 km/h 25,5 kts; 46,5 km/h
Landningsfart (Klaff upp) 69 kts; 128 km/h 35 kts; 64 km/h
Stallfart (Klaff ner) 37 kts; 69 km/h (Med motor) 19 kts; 35 km/h
Stighastighet 457 m/min Ej aktuellt
Max flyghöjd 20 000 ft; 6080meter Ej aktuellt
Tändsystem Dubbel magnet Elektronisk Runtronic 
Startsystem Elstart Fema Ombordstarter (El)
Servon Ej aktuellt  Futaba Digital 7 st
Bränslemängd 50 US Galon; 189 liter (Flygbensin 100 oktan)  1,5 liter (Metanol)
Mottagare Ej aktuellt Futaba PCM R149 DP-9 kanal
Belysning Navigerings- och varningsljus Navigerings- och varningsljus Mc Daniel

 

Klicka på bilden så blir den större

osmg1250.jpg (12195 byte)    
 Husky_24.JPG (1082746 byte) scan0007.jpg (179554 byte) Husky_07.JPG (1047222 byte) Husky_27.JPG (1258231 byte)  
Husky_05.JPG (1289143 byte)
 Husky_01.JPG (1001513 byte) Husky_06.JPG (1092493 byte) Husky_29.JPG (1076087 byte)  
Husky_22.JPG (921362 byte)
Husky_23.JPG (1018396 byte) Husky_30.JPG (1060266 byte) Husky_33.JPG (1160300 byte) Husky_31.JPG (1137075 byte)
Husky_36.JPG (1301982 byte) Husky_69.JPG (967001 byte) Husky_46.JPG (996774 byte) Husky_53.JPG (980353 byte) Husky_58.JPG (1017785 byte)  
Husky_75.JPG (1138711 byte) Husky_78.JPG (970560 byte) Husky_79.JPG (1246972 byte) Husky_70.JPG (1053645 byte) Husky_77.JPG (1381321 byte)  
Husky_74.JPG (1049887 byte)

 

 Videoklipp från premiärflygningen

 Klicka på bilden och titta på filmen

 Husky_14.JPG (988811 byte)  Husky_14.JPG (988811 byte)  Husky_14.JPG (988811 byte)  

 Husky_14.JPG (988811 byte) Husky_14.JPG (988811 byte)  Husky_14.JPG (988811 byte)